tirsdag den 13. november 2012

Kvædegele

Jeg har fået fingrene i de dejligste kvæder - både æble og pære kvæder.
Kvæder skal tilberedes for at se kommer til sin ret og man bliver noget så skuffet, hvis man sætter tænderne i kvæderne, som ellers indbyder som spisefrugt, for de er sure og stenhårde.



I første omgang har jeg tænkt mig at lave en gele, da frugterne indeholder meget pektin i kernehus og skræl og derfor geleer - helt uden andre hjælpemidler.


Kvædegele er dejlig til kød, desserter, på yoghurt eller ost. Den er smuk rød og har en syrlig smag.


Kvædegele
Giver 5-6 glas

800 g kvæder, hele
2 æble, helst gråsten
Vand så det dækker
ca. 7 dl sukker
2 vaniljestænger og korn heraf

1. Kom æblerne og kvæder i en gryde med vand, så det dækker frugterne.

2. Lad frugterne simre til kvæderne sprækker og er møre. Kog derefter det hele ind til ca. 1/4.
3. Hæld det hele i en si med klæde og lad det dryppe af ned i en ny gryde i cirka 6 timer og hjælp ved at presse resten ud med hænderne.
4. Herefter tilsættes væsken 2 flækkede vaniljestænger, kornene herfra og sukker - smag til med sukkeret lidt af gangen. 

TIP: Skrab kornene ud af stængerne og mas det med en ske på en flade med 1 spsk af sukkeret, så undgås det at vaniljekornene klumper.

5. Lad det koge i minimum 30 minutter. Lav en geleprøve ved at komme lidt væske på en kold ske - hvis væsken geleer når væsken nedkøles, så er den klar. Og hvis ikke, så lad det koge videre. Jeg synes at det får en dybere rød farve, når det er klar. Det er farven jeg retter mig efter, da jeg ikke altid synes at geleprøven er så tydelig.
6. Hæld over i atamonskyllede glas. Denne portion gav mig 6 syltetøjsglas.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar