søndag den 23. september 2012

Figentærte med marcipancreme...(WOOOW) (glutenfri)


Okay, den her tærte er måske den bedste jeg nogensinde har bagt! Så er det sagt..
Den er med friske figener fra mit figentræ - som står hos mine forældre, men det er mig der har taget det med hjem fra Bornholm og givet det daglig kærlighed! I år er det gået helt amok med at producere figener, så i går kunne jeg høste 12 på én gang! Dét kalder på en kage..


Jeg blev inspireret til denne kage, da jeg flere gange har savlet over tærter med frangipane, hvilket jeg ikke kan udtale det specielt elegant, så det er blevet til marcipancreme.. Det skulle prøves, en ny tærtedej skulle også afprøves og figenerne gav sig selv..

Sprød bund og smør-lækkert fyld..mmmm!

Figentærte med marcipancreme
8-10 personer

Tærtedej
2 spsk sukker
1 knivspids salt
120 ml glutinous rismel
120 ml boghvedemel
60 ml tapioca
60 ml hvidt rismel 
1 tsk xanthan gum
115 g smør, i tern og koldt
80 ml vand med 1 spsk eddike

1. Forvarm ovnen til 175C
2. Bland de tørre ingredienser sammen i røremaskinen eller foodprocessor 
3. Rør smørret i til 'nulrer'
4. Tilsæt vandet med eddike mens maskinen rør
5. Når dejen har samlet sig, så æltes den sammen i hånden
6. Rul dejen ud mellem to stykker film til den har størrelse som tærteformen
7. Fjern det øverste lag film og vend dejen over i tærteformen. Prik huller med en gaffel og skær overskydende dej af
8. Kom dejen i køleskabet i 20 minutter
9. Bag i ovnen 10-12 minutter til lys gylden og lad stå mens marcipancremen laves

Marcipancreme
150 g mandelmel
150 g smør, tempereret
150 g sukker
2 æg


10. Rør det hele sammen til smørret er rørt ud..


DESUDEN
7-8 figener
1 spsk honning

11. Fordel marcipancremen i tærtebunden
12. Fordel 7-8 figener som er skåret over - i kvarte eller halve. Læg figenerne uden at trykke dem ned, det synker ned under bagningen. Hæld lidt honning på hver figen
13. Bag tærten midt i oven ved 175C i 25-28 minutter til marcipancremen har fået en jævn gylden farve. Lad tærten køle lidt eller helt af før servering

Nyd den med lidt creme fraiche!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar