fredag den 14. september 2012

Rødbedesalat med med estragondressing + pigefrokost (glutenfri)


Uhhm jeg er vild med rødbeder.. 
Denne smukke salat fik jeg hos min skønne veninde Mille, som bor i Melbourne. Hun er en sand foodie og laver det dejligste mad, som jeg har glæde af, når jeg er derovre.
Lige inden jeg tog afsted inviterede hun til en dejlig og overdådig pigefrokost - hun skulle holde tungen lige i munden, da der både var mig uden gluten, en gravid og en virkelig kræsen. 
Det var den dejligste frokost med blandt andet hjemmegravet laks, hjemmelavet pate, appelsinsalat, blandet fra charcuteri afdelingen, spicy mandler, ristede kikærter og en skøn cremet panna cotta med rabarberkompot og basilikum.. MUMS!


Men i selskab med alle disse lækkerier var også denne lækre rødbedesalat.. En helt ny slags rødbedesalat, som ikke minder om dem jeg har lavet før..

Så her kommer den heelt nye rødbedesalat:

Milles rødbedesalat med mynte, feta og estragondressing

500 g rødbeder
500 ml æblecider eddike
175 g sukker
750 ml vand
1 spsk olie
200 g feta - jeg er vild med Kirks gedeost i saltlage
Mynteblade til at pynte med

Dressing
2 spsk rødvinseddike
2 spsk god olie
1 spsk flormelis
2 spsk hakket estragon

1. Bland dressingen ved at røre alle ingredienserne sammen til sukkeret er opløst - stil til side
2. Placer hele rødbeder, eddike, sukker og vand i en gryde og bring i kog - lad det koge 20-25 min til rødbederne er møre. Ikke for møre, der må gerne være bid
3. Dræn rødbederne og lad dem køle af til de er til at håndtere 
4. Smut eller skræl rødbederne og skær på tværs i tynde skiver 
5. Læg rødbederne i et lag på en stor tallerken, fordel dressingen, bryd fetaen og pynt med mynte - en dejlig dejlig kombination!

TIP: Lad ikke fetaen ligge for længe, da den hurtigt trækker den røde farve op.

Igen beklager jeg billedekvalitetet af salaten - nu må mit kamera gerne komme hjem igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar