tirsdag den 6. december 2011

Grød-tid! (glutenfri)






Grød, grød, grød - jeg er vild med grød! 


Havregrød, hirsegrød, quinoa/ris-grød, boghvedegrød... risengrød!


Grød er billigt, nemt og kan kombineres på et utal af måder og smagsoplevelser. Nu er det jul og tid til risengrød - ris, mælk og salt! Det er et perfekt måltid i den kolde eksamenstid, hvor pengene går til julegaver og overskudet ikke er på sit højeste - hvis der er rester, så bliver de bare til klatkager..
Risengrød brænder på, når den kommer op over 130 grader. Det er derfor vigtigt ikke at give risengrøden for meget varme - så hellere give den lidt længere tid.

Risengrød


1 L        Mælk   - jeg foretrækker sødmælk
110 g   Grødris
1/2 tsk Salt


1. Kom mælken i en tykbundet gryde og lad det koge op
2. Tilsæt ris og salt og rør godt rundt
3. Lad det koge op igen og skru derefter ned til lav varme



4. Lad det simre i ca. 40 min til grøden er lækker cremet




HVIS der er noget tilovers, så laver jeg klatkager. Det er aldrig til at sige, hvor meget der er tilbage, men her går jeg ud fra at der er 4 dl grød tilbage:


4 dl      Risengrød - rest
2 tsk    Kartoffelmel
1          Æggeblomme
1 spsk Sukker
1/4 tsk Vanilje


1. Pisk æggeblommen med sukkeret og vanilje
2. Rør risengrøden i - hvis grøden har suget væden til sig over natten kan den røres op med lidt mælk inden den blandes i æggemassen
3. Rør kartoffelmelet i
4. Brun smør på panden og steg klatterne til de er gennemvarmet


Spis dem med syltetøj eller kanelsukkersmør



Ingen kommentarer:

Send en kommentar