mandag den 11. juni 2012

Tapioca budding med rababer/ingefærsnask (glutenfri)



Som nogen måske har lagt mærke til, så bruger jeg meget tapioca i melblandinger. Tapioca kommer også i små fine hvide perler, som er lavet af mel fra tapiokaroden. Når perlerne kommer i væske og varmers, så svulmer de op, bliver bløde og jævner - de er derfor utrolig gode til at lave en hurtig dessert med. 
Perlerne kan ligesom melet købes i asiatiske butikker. De minder om sagogryn, som man i gamle dage brugte som en erstatning til ris i en slags risengrød, men det var dog lavet af kartoffelmel. Tapioca og kartoffelmel har en del af de samme egenskaber.


Perlerne bliver klare og er meget dekorative. Jeg tror at der er rigtig mange muligheder med disse - fx har mine forældre prøvet dem på en restaurant, hvor de blev tilberedt i citronsaft og brugt som falske fiskeæg til en forret og så er mulighederne pludselig mange.


Budding af tapioca-perler - toppet med rabarber og ingefærsnask

Tilberedning: 30 min
Hvile: Minimun 1 1/1 time
Portioner: 4-5 og 3, hvis man er en rigtig dessertosse

Budding


500 ml sødmælk (eller en anden form for mælk)
125 ml kokosmælk - den almindelige fra dåse, rystet grundigt
50 g tapioca-perler
100 g sukker
1/2 vaniljestang, kornene skrabet ud og stangen halveret 
1 spsk citronsaft


1. Bland det hele i en lille gryde/kasserolle ved medium varme. Da det er mælk, der bliver varmet må det ikke bulder-koge, bare simre, så mælken ikke tager smag.
2. Du tænker: "Det er utrolig meget væske til så få små perler, det bliver aldrig godt...", men bare vent og rør rundt.. magic will happen!
3. Efter 20-30 minutter er perlerne ved at være helt klare - de behøver ikke at være heelt gennemsigtige, gerne lidt hvide inden i. Mælken er blevet tyk og cremet og det ligner noget, som godt kunne blive til en dessert.
4. Del buddingen ud i glas og stil på køl - dæk overfladen med film (så filmen ligger klistret overfladen), så undgår du at de får hinde på.


Hvil i køleskabet i minimum 1 1/2 time


Pynt med syltetøj eller frisk frugt




Rabarber og ingefærsnask


1 bundt rabarber, ca 300 g skåret i 1 cm stykker
100 g syltesukker
revet skal fra 1 appelsin
1 vaniljestang, flækket og kornene skrabet ud (skal også i)
1 spsk hakket ingefær


Lad det hele koge op, så rabarberen har den ønskede grovhed. Bum - ikke mere i det!
Hæld det på et glad og opbevar i køleskabet.


- Hvis du ikke har syltesukker, så er det ikke nødvendigt, så får det bare ikke syltetøjkonsistens... Erstat med 60 g sukker.





5 kommentarer:

  1. Uh, jeg bliver bare så glad, når jeg finder gode steder med gluten-fri opskrifter - som her!

    De dér Tapioca; er der ligeså meget stivelse i, som netop sagogryn fx?
    De ser rigtig spændende ud :-)

    Tak for kigget.

    ~Sheila~

    SvarSlet
  2. Hej Sheila!

    Du skal absolut prøve den, den er silkeblød og en anderledes spiseoplevelse med de små bløde kugler!

    Jeg må være svar skyldig, når det kommer til de nøjagtige egenskaber omkring stivelse - MEN jeg bilder mig ind, at man nok kan konvertere, hvis det var det du tænkte på? - de bruges i sago-vælling, som jo egentlig minder om denne dessert, bare kun lavet på mælk.
    Om ikke andet, så er sago-gryn jo nok nemmere at få fat i end tapioca-perler.

    Held og lykke:)

    //Katrine

    SvarSlet
  3. Jeg prøver at undgå for meget stivelse, da jeg tager meget på, omkring taljen af det. Men en GANG imellem skal man jo have dessert, altså! Og så vil jeg helt klart prøve din opskrift. Sagogryn har de ihvertfald i vores brugs, og dette var bestemt en alternativ måde at spise dem på. De har nemlig en sjov og lækker konsistens.
    Tak igen :-)

    SvarSlet
  4. Jeg lavede denne dessert igår til min familie, i en sukker- og mælkefri udgave. Jeg skiftede mælken ud med mandelmælk og i stedet for sukker brugte jeg en halv tsk. hvid stevia. Den var super lækker.
    Tapioca perler havde jeg købt i Bazar Vest i Århus til meget små penge. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gurli! Det lyder dejligt - og sundt:) Det er godt med et sundere alternativ i baghånden..
      Det er bare sådan en taknemmelig og billig dessert!
      //Katrine

      Slet