onsdag den 8. februar 2012

Sirup af citron, ingefær og hyldeblomst


Ingefær er lige, hvad der skal til, hvis jeg skal have varmen.. Jeg plejer selv at lave en kop med presset ingefær, citronsaft og et skvat hyldeblomst og så kogende vand over. Men hvorfor ikke gøre det nemt, så det er færdiglavet?
Jeg har derfor kogt en sirup af ingefær, citronskal og hyldeblomst, som står i køleskabet lige til at blande op.
Jeg drikker den varm, nu hvor det er koldt, men jeg drømmer mig op på tagterrassen en varm sommerdag, hvor det kogende vand er skiftet ud med knust is, lidt mynte, en farverig paraply og måske en liiiille smule vodka.. Ahhh!!

Tilbage til virkeligheden..



Sirup med ingefær, citron og hyldeblomst

1 skrællet ingefær, min rod blev til 130 g skrællet
skal fra 2 små øko citroner + kødet fra den ene
2 dl hyldeblomstsaft - jeg bruger Cavli
350 g sukker
600 ml vand


1. Skær ingefæren i skiver, skræl citronen med en tyndskræller, skær skrællen af den ene citron og skær denne i kvarte.
2. Bland alle ingredienser i en gryde, kog op. Lad det simre i en halv times tid.. kun simre, ikke koge.
3. Sluk for varmen og lad det hele hvile i gryden under et låg natten over eller et døgn. Lad det trække mindre, hvis ingefærsmages ikke skal være for skarp.
4. Hæld siruppen over i et sylteglas, mens ingefær osv sies fra.

Jeg blander op 1:4.

Ingefæren kan, lægges på en bageplade og tørres i ovnen ved svag varme, ca 100 grader - så er der noget, der minder om krystalliseret ingefær, som er skønt på og i kager..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar