lørdag den 26. november 2011

Hjemmelavet ristet müsli - GRANOLA! (glutenfri)

Skøn måde at starte dagen på.. Jeg kommer det også i små glas og giver som gaver til veninder og dem jeg nu lige besøger.


Det er en billig måde at få en skøn müsli, jeg kan selv bestemme hvad den skal smage af og det tager kun 15 minutter.


Denne blanding vender jeg altid tilbage til..


GRANOLA           


Tørt    
1 liter    havregryn   -    sørg for at de er certificeret glutenfri
120 ml  boghvedekerner
120 ml  solsikkekerner
120 ml  kokos
240 ml  mandler, groft hakket
1 tsk      kanel
3/4 tsk  salt - fint


Vådt
120 ml rapsolie
120 ml honning, flydende - agave eller almindelig honning


..og helt sidst
80 ml   rosiner
80 ml   tørrede abrikoser, groft hakket


1. Forvarm ovnen på 160 grader
2. Bland de tørre ingredienser sammen
3. Bland olie og honning
4. Hæld olie/honning blandingen over det tøre og bland grundigt
5. Hæld den samlede blanding over på en bageplade med bagepapir - bagepapiret må gerne flappe lidt ud over siderne for at fange müsli på afveje.. Fordel jævnt
6. Rist i ovnen og vend blandingen ca. hver 5. minut - hold øje, der kan være stor forskel på ovnene. Når det hele har fået en ønsket gylden farve tages det ud.
7. STRAKS når pladen kommer ud af ovnen vendes den tørrede frugt i - på den måde bliver frugten blød
8. Lad müslien køle helt  og og kom i lufttæt beholder


Det kan være en fordel at vende müslien mens det køler, så den ikke bliver blød af fugten - lad den heller ikke ligge for længe efter afkøling, så bliver den nemlig også blød.
Jeg fordeler massen på to bageplader når det er kommet ud, så synes jeg at det er nemmere at styre og der er ikke så meget at feje op bagefter!


Jeg varierer engang imellem:


Tørrede bær -> goji, blåbær og hindbær. 
Nødder -> hasselnødder
kanel -> kakaopulver
Hakket chokolade


God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar