torsdag den 24. november 2011

Operation ravioli -pastaforsøg #1 (glutenfri)

Allerførst vil jeg lige sige, at det var sjovt!


Derefter, så synes jeg at resultatet var lidt skuffende:


1. Jeg havde lavet pladerne for tykke (åbenbart)
2. Dejen efter kogning var tør og grynet


MEN der var også gode ting:


1. Fyldet var toppen! Klart et hit..
2. Der er noget at arbejde videre på, hvilket kun kan blive sjovt..
3. De blev lige 10% bedre end de egentlig var fordi jeg selv havde lavet dem.. hvis det gælder..


Jeg tror, at næste i omgang vil jeg bruge flere typer mel, da smagen af hirse var ret gennemtrængende og en smule grynet. Jeg har tjekket flere opskrifter på nettet og kan se at mange opskrifter bruger tapioca* og rismel - det er måske værd at prøve!


Katrines køkken vender straks tilbage...


Det er ikke verdens bedste reklame for en middelmådig ravioli, men opskriften skal I da have alligevel - jeg er sikker på at de bliver bedre, hvis dejen laves ultra tynd.


Sikke en start på min mad-blog, jeg må hellere lige smide nogle afprøvede favoritter op!



Ravioli med ricotta og spinat fyld


Dejen
98 g hirsemel - jeg blender hirseflager
33 g kartoffelmel
1/2 tsk xanthan gum
1 helt æg
1 æggehvide
2 tsk olivenolie



Fyld
5 spsk frisk ricotta
3 håndfulde frisk spinat
1 chalotteløg, fint hakket
1 fed hvidløg, fint hakket

1 knivspids revet muskatnød
1/8 tsk salt (ca.)
1/8 tsk peber (ca.)
olie til stegning




1. Dejen tilberedes ved at sigte mel og xanthan gummi i en medium skål. Lav en neddybning i  melet og kom heri æg(let piskede) og olie. Rør grundigt sammen - brug eventuelt røremaskine, ca 3 min ved medium hasighed - jeg brugte bare en gaffel, for måske kommer køkkenmaskinen først til jul... Håber jeg da..


2. Fyldet laves mens pastaen ligger i en kugle og venter.
På en pande med lidt olie sauteres løg og hvidløg til de er klare og uden at tage farve. Skru ned for varmen og kom spinaten på - jeg knuger det inden, så det ikke er så fluffy.
Når spinaten er faldet sammen drænes det og spilles til afkøling. 


3. Mens spinat-massen køler af, så rulles pastaen ud. Dette kan gøres på en pastamaskine eller i hånden med en kagerulle mellem to stykker bagepapir. IGEN mit køkken er et SU-køkken, så det blev til kagerulle-løningen, hvilket fungerede fint og var til at styre.
Del dejen i to dele - den ene lidt større end den anden - det ene stykke skal ca blive 1/4 længere end det andet..


4. Rul pastadejen ud i ønskede tykkelser
5. Hak den afkølede spinatmasse og bland med de øvrige ingredienser: ricotta og kryderier.
6. Fordel fyldet på det korte stykke pasta til det ønskede antal pasta-stykker er opnået. Det blev til 7 store raviolier, svarende til en valnøds fyld og 1,5 cm pasta rundt om, da jeg lavede dem.
Fyldet 
7.  Læg det lange stykke pasta over - start i den ene ende og tryk dejen fast med en finger rundt om massen.


8. Skær stykkerne ud, så der stadig er en smule dej omkring, så de ikke så let går op.


9. Kog i let salt vand i 5-6 min


Vi spiste dem med stegt fisk og en sauce lavet på shiitake-svampe, hvidvin og smør.


*Tapioca/tapioka mel kan købes i de fleste asiatiske supermarkeder.

1 kommentar:

  1. Hej Katrine.
    Rigtig fin blog du har, med nogle rigtig spændende opskrifter :)
    Jeg har et spørgsmål hvor jeg håber jeg kan få lidt hjælp fra dig, min mail adresse er doris.krogh1@gmail.com, hvis du gider skrive til mig på den adresse, så jeg kan få din mail også, vil jeg beskrive det nærmere der.
    På forhånd tak :)
    Mvh Doris
    Glutenfrie fristelser

    SvarSlet