søndag den 4. marts 2012

Grillet lammekrone med dijon og peanuts (glutenfri)

Hvis jeg rigtig skal ud og rutte med pengene og bruge dem på kød, så er lammekrone en sikker vinder. Det er let at lave, smager skønt og er altid mørt. 
Det er ikke alle lammeudskæringer, som jeg er lige stor fan af. Denne er mild, men smager karakteristisk af lam. 
Den klassiske krydring af lam er hvidløg og rosmarin, men denne her med dijon og ristede saltede peanuts er utrolig raffineret. 
Senneppen giver lidt bid til det fine kød og nødderne med den saltede ristede smag understreger lammets smag.



Lammekrone er prismæssigt en lidt pebret udskæring, men jeg synes at den kan fås helt rimelig hos halal-slagtere. Jeg købte knap 3 kg for 258 kr... Men det var absolut det værd!


Her er mit bedste bud på lammekrone, som blev serveret med mynte-olie, ristede bacon-kartofler og en frisk citrussalat.



Grillet lammekrone
Udgangspunkt i 3 kg fordelt over to stykker til 4-6 personer


Lammekrone
2 stilke rosmarin
2 spsk salt
Peber efter smag


3 spsk Dijon
2 dl peanuts, hakket groft


Forvarm ovnen til 180 C
1. Gnub salt, peber og rosmarin ind i lammet og placer i fad eller på rist med fad under.
2. Steg i ovnen i 35-40 minutter til rosa.
3. Lad kødet hvile på et skærebrædt i 10-15.
4. Smør oversiderne af kødet ind i dijon - et godt lag, men ikke flere millimeter tykt - og 'klap' peanuts på, så det sætter sig i senneppen.
Klar!



5 kommentarer:

  1. Har prøvet lammekrone opskriften og må sige at den sidder lige i skabet og er slet ikke "lammet". Fra nu af er den en fast ret her i huset! Hilsen Luna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Luna! Dejligt at høre. Denne opskrift er også en familie-opskrift, som min far har givet videre. Mine forældre fik den engang på en italiensk restaurant i Red Light District i Amsterdam. En lang snørklet vej til min blog og nu er den sendt videre..!

      Fortsat god fornøjelse..
      Hilsen Katrine

      Slet
  2. Det er en skøn lammekrone, 5 kokkehuer giver jeg den!

    Hilsen Marc

    SvarSlet
    Svar
    1. 5 kokkehuer!! Sikke en gevinst.. tak:)

      Slet
  3. Det er bare en super måde at servere lam på. Den tror jeg bliver min families hit som gæstemad.

    SvarSlet